Wyko­ny­wa­nie nawierzchni dróg wymaga zasto­so­wa­nia odpo­wied­niego sprzętu, który w spo­sób efek­tywny prze­łoży się na zakoń­cze­nie zało­żo­nych prac w ter­mi­nie. Nie­zbęd­nym sprzę­tem do cię­cia asfaltu i betonu są przecinarki drogowe. W jaki spo­sób bez­piecz­nie je obsłu­gi­wać?

Kurs ope­ra­tora i instruk­cja obsługi prze­ci­narki

Pod­sta­wo­wym źró­dłem obsługi danej prze­ci­narki dro­gowej jest kurs ope­ra­tora oraz załą­czona do niej instruk­cja obsługi.

Ma to na celu zapo­zna­nie się z obsługą danego sprzętu, czyli poka­za­nie jak w spo­sób bez­pieczny, a zara­zem naj­bar­dziej efek­tywny na nim pra­co­wać.

Środki ochronne ope­ra­tora w cza­sie pracy

Przecinarki drogowe obsłu­gują prze­szko­lone osoby, które powinny być wypo­sa­żone w nastę­pu­jące ele­menty ochronne:

  • hełm;
  • osłona słu­chu;
  • oku­lary z bocz­nym zabez­pie­cze­niem;
  • maski na drogi odde­chowe;
  • rękawice;
  • obuwie;
  • kom­bi­ne­zon robo­czy na całe ciało.

Przy­go­to­wa­nie do pracy

Przed roz­po­czę­ciem pracy dokład­nie obej­rzyj maszynę i sprawdź, czy pra­wi­dłowo działa. Sprawdź stan gwintu trzpie­nia, osłony i koł­nie­rza.

Zrób prze­gląd prze­wo­dów, uzu­peł­nij paliwo i wodę. Usz­ko­dzone lub zużyte czę­ści wymień na nowe. Sprawdź wymiary i dopa­so­wa­nie tar­czy do trzpie­nia.

Pro­ce­dura cię­cia prze­ci­narką dro­gową

Obsługa przecinarek drogowych może się zmie­niać w zależ­no­ści od rodzaju prze­ci­narki oraz wyko­ny­wa­nej pracy.

W stre­fie robo­czej prze­bywa tylko ope­ra­tor prze­ci­narki, który trzyma ją mocno obiema rękami. Kciuki i palce muszą być pew­nie zaci­śnięte na uchwy­cie. Stoi się w pozy­cji zapew­nia­ją­cej naj­lep­szą rów­no­wagę, a jed­no­cze­śnie sta­wia stopy w bez­piecz­nej odle­gło­ści od tar­czy.

Pod­czas uru­cha­mia­nia tar­cza nie może się sty­kać z żadną powierzch­nią czy przedmio­tem. Tar­cza tnąca jest pod­czas cię­cia chło­dzona wodą. Cię­cie wyko­nuje się zawsze na mak­sy­mal­nych obro­tach, ale nie prze­kra­cza się pręd­ko­ści obro­to­wej tar­czy. W miarę cię­cia pod­piera się mate­riał, żeby równo roz­cho­dziła się powstała szcze­lina.

Uwaga, ni­gdy nie używa się tar­czy tną­cej do szli­fo­wa­nia.

Nie wywiera się na maszynę, a zara­zem na tar­czę nadmier­nego naci­sku. Maszynę prze­suwa się w dół rów­no­le­gle z tar­czą, a tar­czę powoli do przodu i tyłu, uni­ka­jąc nadmier­nego jej prze­grze­wa­nia. Tylna część osłony tar­czy powinna być usta­wiona rów­no­le­gle do cię­tej powierzchni.

W razie zaklesz­cze­nia tar­czy w mate­riale natych­miast zatrzy­mu­jemy maszynę, wycią­gamy tar­czę i spraw­dzamy, czy nie ule­gła uszko­dze­niu.

Przecinarka drogowa to urzą­dze­nie, które w obsłu­dze wymaga zwięk­szo­nej uwagi ope­ra­tora oraz odpo­wied­niego spraw­dze­nia przed przy­stą­pie­niem do pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.